Heb jij een online boekenwinkel en ben je op zoek naar een geschikte verpakking om jouw producten in te verzenden? Dan zijn er een aantal dingen die je moet overwegen. Wij geven in deze blog tips, zodat jij de beste boekverpakking voor jouw winkel kan vinden!
Assortiment
Belangrijk is om te kijken naar je assortiment. Heb je boeken in veel afwijkende formaten? Of hebben ze allemaal dezelfde maat? Dit is belangrijk, want je wilt dat de boeken goed in de verpakking passen. Je moet ook niet een té grote verpakking gebruiken. Een boek kan erg heen en weer schuiven en dat kan ook beschadigingen veroorzaken. Als je een te kleine verpakking gebruikt, ja dan kun je het dus ook niet verzenden. Het beste is om te kijken of er een overeenkomst is in afmetingen. Dan kun je op basis daarvan dozen bestellen. Heb je afwijkende afmetingen? Dan kun je beter kiezen voor een doos op maat.
Materiaal
Je hebt boekverpakkingen van karton, maar ook in de vorm van een envelop. Deze enveloppen hebben vaak ook bubbelplastic aan de binnenzijde om schade te voorkomen. Bij een kartonnen boekverpakking kun je ook extra vulling toevoegen om schade te voorkomen. Maar als je een goed passende boekverpakking hebt, dan is de kans op schade al klein. Het is dus afhankelijk van wat je eigen voorkeur heeft. Als je erg dure boeken verkoopt is het misschien wel verstandig om de boeken goed te beschermen. Zo voorkom je dat de klant het ook terug stuurt of gaat klagen.
Bedrukken
Je kunt er ook voor kiezen om je boekverpakking te laten bedrukken in de kleuren van jouw bedrijf of met een bedrijfslogo. Zo herkennen de klanten meteen het pakketje en is het duidelijk van welk bedrijf het is. Je moet er wel mee rekening houden dat dit extra kost en niet altijd veel toevoegt. Sommige bedrijven kiezen er ook voor om een print op de verpakking te drukken, waarmee de klanten een DIY project kunnen in elkaar zetten. Zo kunnen de klanten de verpakking opnieuw gebruiken en hebben ze er ook wat plezier aan. Of dit bij jouw bedrijf past is ook afhankelijk van de missie en visie van jouw bedrijf.